Eller rättare sagt: så som Ers Undertecknad associerade och uppfattade bilderna:
Bild A passar ihop med tolkning 3: Where is Thelma?. Jag associerar till den fantastiska filmen Thelma and Louise, en roadmovie med två revolterande kvinnor i centrum. Det var Louise som körde bilen, Thelma åkte med. På bilden här syns en ensam förare, Louise, och man undrar förstås: Var är Thelma? Dessutom slutar filmen tragiskt, såväl bilen som kvinnorna i den går åt helvete, vilket associerar väl ihop med det rostiga bilvraket på bilden här.
Bild B får mig direkt att tänka på: 10 Final Relaxation. Är det nån gång man får vila så är det väl efter döden. Skelettet intar också en väldigt relaxad position, med utbredda armar och ben. (Bilden från Skeleton Coast, Namibia, Africa.)
Bild C, en liten flicka i Lunds domkyrka, uttrycker i mina ögon med hela sitt kroppsspråk och minspel tolkning 9, Sorrow and Sadness. Jag blir sorgsen när jag ser henne.
Bild D, herr och fru Lejon, lägger huvudena mot varandra med stor, stilla ömhet. Passar med tolkning 2: Tenderness.
Bild E:s framåtlutade, flygande figur, med armarna utefter sidorna får mig att tänka på en av världens urtråkigaste tv-sporter, nämligen backhoppning (minns med leda Plex Pettersson från Garmisch Partenkirchen på Nyårsdagen…). Dock saknas ju skidor; alltså tolkning 1: Skidlös backhoppning.
Bild F med det lilla barnet (min systerdotterson Alfred f.ö.) som greppar den glänsande julgransglaskulan som lyser i det magiska julaftonsdunklet… Ja, det representerar tolkning 8 Förundran för mig. Tänk när man var liten med hela världen kvar att upptäcka…
Bild G parar jag naturligtvis ihop med tolkning 5 Frozen Dinosaur. Det är nånting med positionen och den långa halsen och benen. Jag har nyss sett serien Life on our Planet på Netflix, med gott om dinosaurier i. Kan vara påverkad av den.
Bild H föreställer egentligen ett par billyktor på Gånghestervägen en mörk novemberkväll. Men med hjälp av min fantastiska bildbearbetning associerar betraktaren snarare till nåt sorts hotfullt vilddjur. Därför passar tolkning 4 perfekt, inledningen till Gunnar Ekelöfs dikt Höstsejd ur diktsamlingen Dedikation (1934): Var stilla, var tyst och vänta, / Vänta på vilddjuret, vänta på varslet som kommer…
Bild I är från samma fototillfälle som Bild H. En gatlykta har fått avsiktlig oskärpa av den konstnärligt sinnade fotografen (J.T.), och dessutom bearbetats en smula i datorn efteråt. Resultat: Får mig att tänka på ett mänskligt Embryo, tolkning 6 alltså. Livets allra första början…
Bild J, med sin taggtråd i ett vitt ingenting, associerar jag fritt till taggtrådsinspärrat koncentrationsläger. Och koncentrationslägrens koncentrationsläger är väl förintelsens Auschwitz. Inskriptionen över ingången till Auschwitz var som bekant det falskt hoppingivande: Arbeit macht frei. För att apostrofera det lögnaktiga i inskriptionen lägger jag till ett nicht: Arbeit macht nicht frei, tolkning 7.
Liked this post? Follow this blog to get more.