Min Blogg

Kvinniskor och människor 2

Det här är Mora-Nisse:

Dvs. han heter Nisse och han bor i Mora. Men han röker hellre cigarrill än åker skidor, som ni kan se. Han befinner sig i Ha Long Bay-området i Vietnam, inte så långt från Hanoi. Jag befinner mig alldeles intill. Det var jag som tog kortet. Vi delade hytt på en turistbåt där i Ha Long Bay, och blev goda vänner.

Lite senare häckade vi i kuststaden Quy Nhon. Det var lågsäsong, får man förmoda, för vi var helt ensamma på en bar alldeles vid stranden mot Sydkinesiska sjön. Vi hade vandrat en bra stund, och tänkte att nu ska vi väl unna oss en riktigt god, törstsläckande och berusande god drink. Vi fick drinklistan till vårt bord. Listan var lång, och vi valde och tvekade länge innan vi bestämde oss. Tyvärr, fick vi veta, just den drinken var slut för tillfället, men kanske någon annan… Ja, vi valde något annat, men fick samma besked: Slut!

Det visade sig till sist att den enda drink som inte var slut var Pina Colada. Ok, varför inte, sa vi, och beställde varsin Pina Colada.

Och så väntade vi… och väntade… och väntade… Efter cirka 20 minuter såg vi ett par grodslukartonåringar anlända med något som misstänkt liknade en systemkasse i handen; vi kunde ana flaskkonturer genom plasten.

Och mycket riktigt, några minuter efter varuleveransen fick vi våra drinkar, gula och vackra och mycket välsmakande. Och inte var det för varmt heller. Och mycket glest med folk; precis som det ska vara, om ni frågar mig. Detta hände sig i december 2013, långt innan några corona-virus ens var påtänkta, så det var inte det. Skönt att slippa dessa ohängda homo sapiensiska invasivier bara. Här sitter jag och fånflinar mot min van gogh-gula drink:

Bilder hittar ni åtskilligt fler bilder av mänskliga varelser. De flesta är vietnameser, men en och annan svensk kryddar (?) anrättningen. Ni kan ju roa er med att se om ni kan gissa vem som är vem; vietnames eller svensk? (Roligt att dela ut sådana lätta uppgifter; alla har alla rätt och alla blir glada!)

Kvinniskor och människor

I vår nya serie om världens mest invasiva art, “Kvinniskor och människor”, har vi nu kommit fram till första avsnittet. (Lägg märke till hur vi sätter kvinniskorna före människorna, i hundraprocentig politisk korrekthet.) Vid varje publicering kommer vi (dvs. jag) att lägga ut en aptitretare här på bloggen, och så en mer fullständig måltid på Bilder (av en olycklig slump hampade det sig så att endast människor (plus en kackerlacka iofs) var representerade i detta första avsnitt; i bildgalleriet på Bilder återfinns dock båda sorterna).

Vi börjar med några svenskar i sydvästra Amerikat år 2013. Det var Karl-Alfred, Fritiof Andersson och jag:

Här i fantastiska Antelope Canyon, New Mexico.

Det var en resa i sydvästra USA och Kalifornien med mycket hög kvalitet. Det hände dock att vi delade rum med döda kackerlackor:

Ibland var vi sorgsna:

Men stundom voro vi överdådigt glada:

Med stillahavigt, salthaltigt vatten och humlesmaksatt dito (öl) höllo vi modet uppe och uppnådde kortvariga (men dock) nirvanaliknande tillstånd:

Men mestadels beglodde vi helt enkelt sevärdheterna:

Och om frågan ställdes:

Så blev svaret: Jaha, so fuckin what!!?? This moment, ja ja, vi kör på det! Det är väl inte så illa, eller va?

Vi såg också en del amerikanare. Vi visste det inte då, men 70 miljoner av dom skulle komma att rösta på Dååånald T 7 år senare. 80 miljoner ändock på Sleepy Joe B. Man kan ju fundera på vilka som är vilka; se bildgalleri på Bilder.

Rapfacit

Ett facit till rapövningen med Nyliberalismisk raaap finns nu på Dikter. Som sagt, det kan nog finnas rader med alternativa lösningar, men de lär inte vara många. Slutraden är speciell; versalerna där pockar på betoning. “SIEG” kan då komma att framhållas, trots att det innebär 5 tryck på raden, i stället för stipulerade 4. Men att avvika på slutraden är snarast en fördel, för att ge eftertryck åt det som står där, och för att det ska kännas naturligt att avsluta det rullande flödet.

Hur gick det? Var det svårt? Var kompet användbart?

Rapövning

Nu ska ni få en liten uppiggande dos (10 mg; kan vara vanebildande) sepofan! Ni ska få testa hur mycket knittel / rap ni har i kroppen. Knittel, ett medeltida versmått, och rap, ett högst nutida versmått, är i princip samma sak, rent rytmiskt och verstekniskt, vill säga.

Formkriterierna för dessa bägge verstyper äro följande:

  • 4 tryck per rad, stimulerade av 4 tryckstarka stavelser, inträffar med vad som uppfattas som liktidiga intervall.
  • Antalet obetonade stavelser mellan de fyra trycken kan variera; från 0 till 3, 4 stycken.
  • Raderna slutrimmas parvis (det slarvade man en hel del med i knitteln, sällan så i rappen).

Här får ni först ett komp, som ni kan använda om ni känner för’t (det blir lite svängigare så) eller skita i om ni tycker det är ballare.

Och här kommer övningstexten: Nyliberalismisk raaap:

Nyliberalismisk-raaap

Under Dikter på denna hemsida kommer jag att lägga ut ett facit, med de tryckstarka stavelser som driver mitt rappande av denna mördande samhällskritik markerade. Det kan säkert här och där finnas andra bra fungerande stavelser att gå på, men i stort sett bör det se ut så här. Jag tänker vänta en dag eller två med att lägga ut facit, för annars fuskar ni direkt så klart.

Bordunlåtar och ballader av medeltida typ

Just det, bordunlåtar, eller “modal music”, som den fantastiske banjoisten och gitarristen Tony Furtado en gång menade att jag menade, när jag berättade att jag var väldigt svag för låtar som liksom accepterar att man spelar ett ackord hela tiden, eller intonerar en enda bordun som ackompanjerande grundton låten igenom. Man kan kompa med ett enda ackord, men det är inte säkert man gör det. Man måste inte. Det kan sitta gött med vissa små ackordskiften, men man måste inte. Tony Furtado spelar en hel del sånt; här ett fint exempel: False Hearted Lover (skriven av Levon Helm förresten).

When my earthly stay is over, sink my dead body in the sea
You can tell my false hearted lover that the whales will watch over me

Wow, säger jag bara, såna textrader vill jag också skriva! Tror jag ska försöka skriva en sån låt… Och testa den med Soggy…

En annan typ av låt – här har vi minst tre obligatoriska ackord! – which takes my breath away – är en sån här berättande ballad (av det medeltida slaget, isländsk typ). Saker o ting bara händer, ofta med tragisk utgång, det liksom ingenting att göra åt saken. Det är Tony F igen: Staggerlee.

Staggerlee shot Billy, he shot that boy so bad / the bullet went through Billy, and broke the bartender’s looking-glass…

Varför detta konstrande?

Tja, inte vet jag… Men en del av oss tycker det är alldeles ohemult viktigt att göra bilder eller göra låtar t.ex…. Varför? Det finns många svar på den frågan, absolut, men jag letar fortfarande efter det där svaret som kan dräpa till alla dom som tycker att dom aldrig hört talas om nåt så jävla dumt som att konstra till tillvaron med konstig konst…

Just hemkommen efter att ha sett den långsamma men finstämda filmen Helene; om den finlandssvenska konstnären Helene Schjerfbecks liv och verk. Blev lite sömnig där ett tag men… jag tyckte om filmen. Och hon som gör huvudrollen är sagolikt bra, tveklöst. Tillkommer att jag sen länge när en svaghet för Helene Schjerfbecks bilder. Några exempel stulna från nätet här:

Lilla bäcken

Och lilla bäcken till älven rinner
och älven rinner till stora hav
Och aldrig någonsin mer du finner
var lilla bäcken blev av...
Jag var ett barn med klara ljuva sinnen
Och på mitt väsen solen lyste ned
Mitt liv var nytt och ännu utan minnen
Och genom natten månen stilla gled

Och jag var ung med fasta steg på jorden
Jag levde fritt bland träd och vilda djur
Och som i lera formade jag orden
Och rent var hjärtat som de kommo ur

Å lilla bäcken mot älven rinner och älven rinner mot stora hav
Och aldrig någonsin mer du finner var lilla bäcken blev av

Och jag blev man med hatt och stövlar tunga
Jag lärde tyglarna av lämplighet och sed
Och lärde le när marken tycktes gunga
Av tyngd från fienden som högg oss ned

Jag ser på världen genom dödas blickar
Med andras oro köper jag min frid
Och nedåt slår jag när jag uppåt slickar
Och snarkar däst med själens nöd bredvid

Å lilla bäcken mot älven rinner och älven rinner mot stora hav
Och aldrig någonsin mer du finner var lilla bäcken blev av

Jag samlar tid som musen samlar skulor
Till livets byggnad samlar jag på år
För allting stort och starkt är byggt av smulor
Och sanningen av ångrad lögn består

I munnens valv jag känner orden klinga
Som återskall av allt som sagts förut
Min tro är klen och klokenskapen ringa
Och allt är början, mitt upp i och slut

Å lilla bäcken mot älven rinner och älven rinner mot stora hav
Och aldrig någonsin mer du finner var lilla bäcken blev av

Nostalgia

More pictures to the music on Flickr.

West Coast of Clare

Sorrow and sadness, bitterness, grief
Memories I have of you
Won't leave me in peace
My mind was running back
To the west coast of Clare
Thinking of you
And the times we had there

I walked to Spanish Point
I knew I'd find you there
I stood on the white strand
You were everywhere
Vivid memories fade
But the mood still remains
I wish I could go back
And be with you again

In Milltown there's a pub
It's there that I sat down
I see you everywhere
Your face is all around
The search for times past
Contains such sweet pain
I'll banish lonesome thoughts
But they'll return again

I walk along the shore
The rain in my face
My mind is numb with grief
Of you there is no trace
I'll think of this again
In far off lands I roam
Walking with you
In the cold Atlantic foam

Sorrow and sadness, bitterness, grief
Memories I have of you
Won't leave me in peace
My mind was running back
To the west coast of Clare
Thinking of you
And the times we had there